Nien-Aussie.reismee.nl

Home sweet Home!!!

Goedeavond iedereen,

IK BEN WEER IN NEDERLAND! Gisteren op 24 oktober 2017 om 10:20 uur in de morgen, zette mijn vliegtuig vanuit Londen de wielen op de landingsbaan in Amsterdam. (Midden in het grasveld uiteraard). Na ongeveer 30 uur in het vliegtuig te zitten en te wachten op de vliegvelden, was ik dolgelukkig toen ik veilig en wel landde in Nederland...

Op maandag 23 oktober om 15:50 uur vertrok mijn eerste vliegtuig vanuit Sydney naar Singapore. Dit was in totaal 8 uur. In Singapore moest ik een klein uur wachten voordat ik weer in hetzelfde vliegtuig kon stappen, dit keer naar Londen. Deze vlucht was het langst, namelijk 13 uur. In Londen moest ik 4 uur wachten (inclusief douane en de hele rambam), maar dat waren er uiteindelijk maar 2,5 uur. Ik had namelijk 30 minuten vertraging. En aangezien Heathrow ontzettend groot is, duurt het even voordat je in de grote hal staat. Om 8:20 uur Engelse tijd vertrok mijn laatste vliegtuig naar Amsterdam. En dan kom je aan, je hebt alleen een paspoortcontrole (dankjewel Schiphol) en het duurt welgeteld 2 minuten voordat je realiseert dat je koffer voorbijkomt en dat je je koffer moet pakken. Ik moest serieus even half rennen voordat ik mijn grote koffer had. (Dit zag er volgens mij echt hilarisch uit). Met bonzend hart kom je dan de aankomsthal in, om je ouders te zien staan met een welkom-thuis- ballon! BEST FEELING EVER!

En dan kom je thuis. Na 8 maanden Australië voelt het ontzettend raar om je eigen huis/kamer weer te zien. Ik weet nog steeds elk klein plekje van het huis. Ook niet zo gek, ik weet niet beter. Maar alsnog. In Sydney was ik ook thuis. Het huis waar ik in gewoond heb, voelde zo vertrouwd. En dan vergeet je gemakkelijk hoe dat in Woerden is.

Waarschijnlijk vraag je je nu het volgende af: ''Hoe gaat het met je jetlag?'' Naja, eigenlijk best goed! Het is mij gelukt om op dinsdag de rest van de dag niet te gaan slapen, maar ik was compleet gesloopt toen ik 's avonds rond 10 uur in mijn bed lag... En daarna heb ik goed geslapen, op een klein moment in de nacht na. En voor de komende dagen is het belangrijk om actief te blijven. Vandaag was dat absoluut niet moeilijk, aangezien het vandaag KOEIENMARKT is! Heerlijk, lekker een Hollands dagje met uiteraard oliebollen...

De afgelopen maand was weer fantastisch. Ik heb namelijk 3 weken gereisd rond Zuid-Australië en het midden. Het was misschien wel een veel betere/mooiere reis dan mijn reis aan de oostkust. Maar daar ben ik nog niet over uit. Het voelde voor mij in ieder geval wel makkelijker. Backpacken moet je leren, en als je dat eenmaal kan en alle trucjes weet, dan kom je heel ver! Ik wist waar ik aan toe was, wat ik wel/niet moest doen. Dat gaf ontzettend veel rust. Natuurlijk ben ik niet altijd handig bezig geweest, maarja, dat ben ik, haha!

Ik begon in Sydney, en vanuit daar ben ik met de bus naar de hoofdstad van Australië gegaan: Canberra. Ja, Canberra. Veel mensen denken de prachtige stad Sydney, maar nee dus. Canberra, de gemaakte hoofdstad. Ik wilde er toch even geweest zijn. Maar het stelt weinig voor. Het is een mooie stad, maar ik miste sfeer, de mensen, de mentaliteit en ga zo maar door. Maar voor een hoofdstad heeft Aussie wel een goede!

Daarna door naar Melbourne. En wat is dat een supertoffe stad! Het heeft veel meer van Sydney. Alleen heeft Melbourne meer cultuur. Veel kunst, miljoenen verschillende restaurants/bars/tentjes en een leuke sfeer. Iedereen zegt dat Melbourne een Europese bestemming is, en dat is ook zo, naja een klein beetje. Het blijft Australië. Maar als Europeaan voelde ik mij snel 'thuis', of kreeg ik in ieder geval het gevoel om mij daar snel thuis te kunnen voelen.

Vanuit Melbourne heb ik een ontzettend gave trip gedaan: de populaire Great Ocean Road. Deze route is een weg aan de kust van ongeveer 240 km. Het is echt fantastisch. Misschien ken je de 12 apostels wel, 12 grote rotsblokken in het water. Het zijn er ondertussen maar 8. Maar dat uitzicht wat je krijgt, is zooo ontzettend mooi. No worries, ik zit binnenkort foto's op mijn blog. (En nu echt.) We sliepen in hostels, waarvan één hostel een Nederlandse eigenaresse had. Superleuk. Heerlijk om de Nederlandse vlag megagroot te zien hangen. En dan kom je je kamer in en dan zie je gelijk een HEMA-achtig dekbed, haha!

Ik belandde uiteindelijk in Adelaide. Leuke stad, maar niet veel bijzonders. Hier ben ik 2 dagen geweest. Daarna met de nachtbus naar Alice Springs, via Coober Pedy. Coober Pedy is bijzonder, omdat 80 procent van de inwoners ondergronds leeft. Dit is nodig, aangezien het in de zomer daar over de 50 graden kan worden. En in dat gebied kan je opal vinden, diamanten. Dus tot op de dag van vandaag zijn mensen in de mijnen om Opal te zoeken. Inclusief toeristen. Voor verdere verhalen over dit dorp, vertel ik nog een keer, haha.

Daarna weer met de nachtbus naar Alice Springs. Aussies noemen het: Thé Alice. Nou, dat begrijp ik niet, want het is niet bijzonder. Dat is al teveel gezegd. Het stelt niets voor. Maar vanaf Alice heb ik mijn #1 trip in Australië gedaan: de Outback. Het midden van Australië bestaat uit woestijn. Rood zand, relatief weinig groen en megagroot. Maar de Outback heeft prachtige nationale parken. De populairste is Kata-Tjuta National Park. Google maar eens op Uluru, Kings Canyon, en Kata-Tjuta zelf. Echt, waanzinnig! Deze trip duurde ook 3 dagen en deze keer heb ik onder de sterren geslapen in een 'swag'. Dat is een soort van onderbed. Je slaapt in je slaapzak, en je slaapzak ligt in de swag, zodat je beschermd bent tegen gezellige nachtdieren…. Een fantastische ervaring!

En daarna vloog ik van Alice terug naar Sydney, voor de laatste keer. Daar was ik afgelopen weekend, en wat was het toch moeilijk om afscheid te nemen. Niet alleen de stad, maar ik bleef nog 2 dagen bij mijn lieve familie om daar ook afscheid van te moeten nemen. Ik kan je vertellen dat het huilen was... En natuurlijk nog even langs mijn favoriete plekjes met Alexa, Kerry en Kim...

Dan kom je weer uit op 23 oktober, en de dag van vandaag. De komende dagen zal het nog heel vreemd zijn, maar het normale leven gaat ook weer beginnen. Voor mij dan haha. Ik realiseer mij goed dat het leven hier in Nederland gewoon door is gegaan. Maar het voelt vreemd, haha.

Tot slot wil ik iedereen nog even bedanken voor alle lieve berichtjes op mijn blog, facebook/social media. De afgelopen 8 maanden waren zonder twijfel…. Ja, welk woord past daar nou bij? Fantastisch, geweldig, indrukwekkend, inspirerend en ga zo maar door. Ik kan in ieder geval zeggen dat dit avontuur mij goed heeft gedaan. Ik ben ontzettend gelukkig dat ik ervoor heb gekozen om mijn droom achterna te gaan. Het was soms moeilijk om uit mijn comfort-zone te stappen, maar ik kan met 100 procent zekerheid zeggen dat ik dit gedaan heb. Ik heb geleerd over mezelf, en ben (hopelijk) een stuk wijzer geworden door al mijn ervaringen als Au pair en backpacker.

Liefs Nienke

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active