Nien-Aussie.reismee.nl

Mijn Reisverslag met Nutella en Jam....

‘’JAAAAA IK BEN WEER IN SYDNEYY!!’’, waren mijn eerste gedachten toen ik net uit het vliegtuig stapte. Ik was moe, had het wel gehad voor die dag, maar oh wat was mijn vakantie een fantastische ervaring! Maar wel eentje waarvan je nog een andere vakantie nodig hebt…

En nu ben ik alweer bezig met mijn tweede volle werkweek sinds mijn vakantie. Ik kwam thuis op een woensdag, en heb daarna gelijk het werk weer opgepakt met 5 kids inclusief een jetlag en koffers vol zooi! Maar eerst mijn vakantie….

Byron Bay

Op woensdag 9 augustus was het dan zover! Mijn backpackersavontuur was begonnen, om 11 uur ’s avonds wel te verstaan. Eerste bestemming: Byron Bay met al gelijk ervaring nummer 1: slapen in een bus. BAH, wat is dat vermoeiend! Het is niet echt mijn favoriete bezigheid in de bus, maar dit scheelt een overnachting ergens anders.

Byron Bay; het dorp dat geen stress kent, iedereen loopt op blote voeten, muziek hoor je overal en uiteraard een prachtig strand/boulevard. Toen ik in de morgen aankwam stond er meteen een surfles gepland! En ja, ZE STAAT! Welgeteld 7 seconden ongeveer, haha! Het is me gelukt, maar het blijft moeilijk. Met een open knie + blauwe plekken rijker, ben ik de volgende morgen Byron Bay gaan verkennen: op de fiets! Jaja, dat was de eerste keer ooit op een fiets in Australië. Voor de mensen die dit niet weten: Aussie is GEEN fietsland, niet te vergelijken met Nederland. Maar toch heb je wel een aantal fietspaden, maar ze zijn niet populair. Na wat rondfietsen lekker op het strand kijken naar surfers en beginnende surfers, blijft zo leuk haha! ’s Middags ben ik met een vriendin naar de Light house geweest, het meest Oostelijke punt van heel de Oostkust. Met een prachtige zonsondergang en mooie gesprekken verder, vloog die dag voorbij.

Op zaterdagmorgen ben ik in een kano opzoek gegaan naar dolfijnen, walvissen en andere leuke dieren in de zee! Dat was gaaaaaaf! Ik heb serieus dolfijnen gezien van misschien 1,5/2 meter afstand, in een grote groep! Op het laatst zwommen ze zelfs een stukje mee, dat was pas echt bijzonder! Ook heb ik een schildpad gezien, en uiteraard heel wat vissen/vogels.

De middag lekker op het strand gelegen met muziek in m’n oren: het ultieme vakantiegevoel! Op zondag was het alweer tijd om naar de volgende bestemming te gaan, namelijk….

Brisbane.

Ik had niet veel tijd ingepland voor Brisbane, ik ben er letterlijk 24 uur geweest, inclusief een slechte nacht slaap in een niet heel fijn hostel. Eind van de middag kwam ik aan en heb meteen boodschappen gedaan. Het werd mij al snel duidelijk dat elke dag uit eten/niet koken, echt een dure grap zou worden, en dit was alleen nog maar het begin! Ik heb daarom elke keer brood gekocht voor ontbijt & lunch met… raad je het al?! Juist: Nutella of Jam. De eerste 1,5 week was het Nutella, andere 1,5e week de Jam, hahah!

De volgende morgen alweer uitchecken, en Brisbane eens onveilig maken! Brisbane, ondanks mijn lage verwachtingen, was je echt leuk! Brisbane heeft een prachtige tuin, heel anders dan die in Sydney. Het heeft een soort van Mangrove en er is een bosgedeelte. En ook van die leuke tuinstoelen… Mam; je weet precies waar ik het over heb als je aan Londen denkt, alleen waren deze wél gratis ;p. Na de tuin ben ik naar de Southbank geweest; de highlight van Brisbane. Een heerlijke lagoon met zwembaden die uitzicht bieden op de skyline van Brisbane. (Sorry Brisbane, Sydney is 100x mooier). Aan het eind van de middag weer door naar Noosa….

Noosa/Fraser Island.

Fraser Island, jij staat met kop en schouders in de top 3 van beste bestemmingen van de Oostkust! WAUW, Fraser Island was echt gaaf! Eerst naar Noosa, want vanuit daar kan je de eilanden opkomen. Ik had een trip geboekt van 3 dagen en 2 nachten. Overdag reden we in 4 jeeps rond en ’s avonds verbleef ik in een tipi! Jaja, ook dat moet je een keer gedaan hebben, toch?! We zijn het hele eiland overgereden en hebben echt prachtige dingen gezien. Plus nog wat speciale dieren: namelijk de schattige Dingo’s! NEE NIEN, NIET AAIEN! Ze zien er misschien wel lief uit (vergelijk ze met een vos/grote hond in de lieve variant), maar ze kunnen een einde maken aan je leven als ze je aanvallen… Foto’s zeggen trouwens meer dan woorden, binnenkort zal ik weer een tig aantal foto’s uploaden.

Maar Fraser Island is heel divers. Ze heeft prachtige Lakes, Creeks, pools, strand, bos en een mooi geschiedenisboek! En in een Jeep rijden is zeker een hobbelige ervaring! Ik mocht zelf niet rijden, aangezien ik toen nóg geen 21!!!! Was en geen 2 jaar rijervaring heb. Want op het strand rijden kan echt vele valkuilen hebben. Je kan zo slippen en omvallen. Maar het was echt tof! ­

Op de laatste dag had onze tourguide Captain Paul nog een hele gave mededeling. Als je wilde, kon je in een mini-vliegtuigje Fraser Island vanuit de lucht zien!!! Daar zei ik geen nee tegen! WAUW WAUW WAUW! Ik heb hier geen woorden voor. Wat was dat gaaf! Opstijgen en landen op het strand met heel veel wind, en ook nog eens naast een knappe piloot mogen zitten in de cockpit! En dat uitzicht was belachelijk mooi.

1770

Fraser Island vloog voorbij, en na een leuke afterparty plus een lekkere burger, was het de volgende morgen tijd voor een dag reizen in de bus. Ik reisde trouwens met Greyhound, ik noemde het de rode neus bus!! Helemaal prima; wifi in de bus, je kon je telefoon etc. opladen en je had voldoende beenruimte! Maar toch is zo’n dag in de bus niet heel leuk. Maar nogmaals, dat is een van de handigste manieren van backpacken!

1770 was eigenlijk een tussenstop voor de Whitsundays eilanden/Airlie Beach, maar die busreis is gewoon veel te lang. Dus ik besloot om in het populaire dorpje een dag te blijven. Naja, dat stelde eigenlijk weinig voor, niet echt iets om te onthouden, haha! Die middag heb ik samen met een vriendin een poging gedaan tot surfen, maar geloof me: ik heb op die dag nog nooit zo flat water gezien! Er was geen golf te bekennen! Dit had ik in heel Aussie nog niet gezien, haha!Uiteindelijk lekker zonnen op het strand, en ’s avonds dan weer in de bus voor een overnachting richting Airlie Beach…

Airlie Beach/Whitsundays.

Ik kwam om 7:30 AM aan, een beetje te vroeg aangezien je pas om 2 uur kan inchecken. Dan maar lekker slapen op het strand en even een kapitaal betaald om een was te draaien en te drogen. Airlie Beach was leuk, maar achteraf gezien viel het een beetje tegen. Ik ben er simpelweg te lang geweest. Airlie heeft een hele sfeervolle haven, dat was wel heel tof! Het deed mij denken aan Friesland…. Maar verder is het een lange winkelstraat wat na een dag wel gezien is!

Airlie gaf mij wel even de kans om bij te komen. Hier kom ik op het punt waarvan ik in het begin zei dat backpacken vermoeiend is. Al die ervaringen, lange busreizen, mensen leren kennen elke keer opnieuw, maakt je gewoon moe. En aangezien 3 weken voor de oostkust krap is, wil je ook zoveel mogelijk doen in een korte tijd. Je vergeet te rusten, omdat je elke dag nuttig wil besteden. Plus, je moet continu alert zijn op het bevestigen van hostels/trips. Anyway, Airlie bood mij de optie om lekker op het strand/een hangmat/bij het zwembad (jaja, dit hostel was serieus een resort park, voor backpackers dan). Ik had een boek gekocht en heb die dan maar 2x uitgelezen, haha!

Op dinsdag was het dan tijd voor mijn 2e en laatste grote trip: 3 dagen en 2 nachten zeilen rond de Whitsundays eilanden. En je kan het al raden: deze staat ook in mijn top-3! Het is sowieso echt heerlijk om te zeilen, (lees: zeilen zonder zeilen omhoog maar een motor) en dat lekkere weer maakt het dan top! Zon onder- en opgang vanuit het water, overnachten op een schommelende boot. (Ik lag voorin). Maar het mooiste van alles waren de sterren boven mijn hoofd. Echt heel mooi. We hebben een aantal prachtige lookouts gezien, waarvan één echt waanzinnig was: Whitehaven Beach! Dit eiland staat bekend om het zand; dit is namelijk het witste zand van Australië. Echt mooi. Ook hebben we nog 4x gesnorkeld. Dit was mijn eerste keer, en oh wat kreeg ik in het begin veel water in me snorkel… Maar oh zo de moeite waard! Het is waanzinnig om naast een schildpad te zwemmen, Dory te spotten en zien hoe de scholen vissen langs je heen zwemmen alsof je niks bent. Weer een prachtige ervaring!

Op de boot leerde ik 2 Nederlandse meiden kennen, en met hen met ik verder gereisd naar….

Magnetic Island.

Een prachtig eiland. Het is niet supergroot, er wonen weinig mensen en het enige openbaar vervoer is de ferry en de bus. En die bus is ontzettend duur. Wat veel mensen dan doen is een auto huren. Op dit eiland kon ik iets van mijn bucketlist afstrepen: het vasthouden/knuffelen van een KOALA! Wat een lieve (luie) beestjes zijn dat! Maar wat was het leuk! Naast de koala heb ik ook nog een slang (!), lizards, een schildpad en een vogel kunnen vasthouden! De rest van de dag een beetje gewandeld en lekker op het strand gelegen om aan het eind van de middag te verdwalen en een loterij betalen voor een stuk met de bus.

Cairns.

En dat is alweer mijn laatste bestemming, maar zeker niet de minste! Cairns is namelijk beroemd om maar 1 ding: Great Barrier Reef! Zoek maar op google, je krijgt er geen genoeg van! Ik ben een dag gaan snorkelen! Het vervelende was wel dat je midden op zee zit ongeveer, dus de golven waren wat groter, waardoor ik elke 20 sec water in mijn snorkel kreeg. Maar dat rif, dat rif is fantastisch! Verschillende kleuren, vissen die overal rondzwemmen, en super helder water! GEWELDIG! Nu is mijn top-3 compleet, haha!

Tot slot heb ik nog een dagtrip naar Cape Tribulation gedaan; 150 km ten noorden van Cairns. Hier heb ik heel stoer (haha) een krokodillentocht gedaan! Whaaaa, die beesten zijn groot! We hebben echte kleintjes gezien, maar ook joekels. De laatste deed zelfs zijn bek wagenwijd open. En als je dan in een klein bootje zit, is dat wel angstaanjagend. In de middag nog naar de jungle geweest en konden we heerlijk zwemmen in de Creek!

De volgende morgen dan voor de laatste keer uitchecken in mijn hostel en op naar het vliegveld om terug naar ‘huis’ te vliegen!

Thuis!

En dan kom je thuis, je belt aan, je kan nog geen 2 stappen zetten of je hebt 5 kinderen die al schreeuwend op je af komen rennen en je knuffelen alsof je weeeken bent weggeweest! Best feeling ever! Na lekker bijkletsen begon de realiteit 12 uur later weer, want er moest weer gewerkt worden.

En nu dus in mijn laatste maand, wat gekker is dan ik had verwacht. Over een week komt de nieuwe au-pair en mag ik verhuizen naar de kamer van Chloë en Charlotte. Daarna nog 2 weken werken, en dan is mijn #nannylife over. Voorbij. Klaar. Afgerond. Het voelt zo raar. Aan de ene kant vind ik het wel goed zo. Ik ben er klaar voor om afscheid te nemen. Maar aan de andere kant kan ik nog geen afscheid nemen, omdat ik mijn lieve kids echt ga missen.

Maar over minder dan een maand kan ik zeggen dat ik weer ga backpacken! Op dit moment ben ik bezig met de plannen en de financiën, dus ik durf nog niet te zeggen wanneer ik voeten zal zetten op Nederlandse bodem….

Maar voor nu: Happy Days! #NoWorries #Nannylife :)

Liefs Nien

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active